Vi som arrangerar Jobbfestivalen
Välkommen till Jobbfestivalen den 6 september i Kungsträdgården, Stockholm














Jobbfestivalen arrangeras av Mats Wernheim i samarbete med Christian Hultén
Mats Wernheim
Mats är en mångsidig entreprenör som arbetat inom bemannings-och rekryteringsbranschen sedan 1991. Han är grundare av bemanningsföretagen MAYDAY och Want/Jobagent. Han är också grundare av SaaS-företaget ZeroLime och HR-Tech bolaget JobAgent.

Christian Hultén
Christian är en erfaren företagsledare som under de senaste 25 åren haft ledande befattningar i såväl stora internationella organisationer som i mindre start-ups och tillväxtbolag. Han var delaktig i Sykes, ett ledande globalt outsourcingbolag, expansion i Europa och han var en av de ledande personerna i etableringen och uppbyggnaden av Excellentgruppen, där han b la var VD för den svenska verksamheten. Christian var också VD för ZeroLime där han tillsammans med Mats Wernheim lanserade banbrytande videolösningar för rekrytering och bemanning. Under de senaste 7,5 åren har Christian dels varit chef för Transcoms verksamhet i norra Europa med över 5 000 anställda och nu senast som Chief Operating Officer för hela Europa.

Jobbfestivalen riktar sig främst till...
- Funktionsnedsatta
- De som sedan länge står utanför arbetsmarknaden
- De som inte får jobb på grund av åldersdiskriminering eller annan form av diskriminering
- Utrikesfödda samt nyanlända
- Ungdomar som har varit arbetslösa i mer än 3 månader, som ingår inom ungdomsgarantin
- Alla som söker ett jobb
- De som har ett jobb men vill byta
- Rekryterande företag och organisationer som vill hitta nya talanger
Jobbfestivalen är en
mötesplats för arbetssökande och rekryterare
Jobbfestivalen i Kungsträdgården är Sveriges största jobbmässa med fokus på mångfald. Det är också ett nytt jobbmatchningsinitiativ med målet att skapa konkreta relationer mellan företag och personer som av olika anledningar har sämre förutsättningar att etablera sig på arbetsmarknaden.
I Sverige är ca 330 000 personer, eller ca 7% av den arbetsföra befolkningen, arbetslösa. Vissa grupper i samhället har det väsentligt svårare att hitta anställning än andra och arbetslösheten är högre hos t ex lågutbildade unga, utrikesfödda, personer med funktionsnedsättningar och bland personer över 55år. I dessa grupper finns mycket kompetens, erfarenhet och vilja som går förlorad för företag och organisationer. Tröskeln in till svensk arbetsmarknad är alldeles för hög för dessa grupper och Jobbfestivalen är ett lättillgängligt forum där arbetssökande i dessa grupper kan träffa företag som har anställningar att erbjuda.
Under jobbmässan har företag som har ett rekryteringsbehov inom de prioriterade målgrupperna möjlighet att ställa ut och träffa intressanta kandidater med varierande bakgrund och situation.. Det finns också möjlighet att bjuda in till företagsspecifika seminarier både på stora och lilla scenen. Jobbfestivalen invigs från stora scenen med ett gediget talarprogram.
Jobbfestivalen vill bidra till ökad kunskap och förståelse om utsatta gruppers svårigheter på arbetsmarknaden och vad som kan göras för att sänka barriärerna, men också lyfta fram lyckade satsningar och enskilda framgångsexempel som kan ge inspiration till både företag och individer. Att ändra samhällets attityder är helt avgörande för att skapa en bättre fungerande arbetsmarknad för utsatta grupper som idag drabbas av utanförskap, psykisk ohälsa och andra problem.
Vanliga frågor om Jobbfestivalen
Eftersom ett delmål med mässan är att sprida information, inspirera till debatt och öka förståelsen kring mångfald på arbetsmarknaden så kommer det att vara ett gediget talarprogram där företag och organisationer kommer att berätta om spännande mångfaldsprojekt, lärdomar och resultat. På Stora Scenen kommer vi även att ha ett antal relevanta paneldebatter om arbetsmarknaden och mångfald. Programmet på hemsidan kommer löpande att uppdateras så att alla kan se vilka föreläsningar och debatter som kommer att hållas.
Bolaget Vile AB, som ägs av Mats Wernheim, står bakom arrangemanget.
Nej, arrangemanget ska täcka kostnader som uppkommer och eventuellt överskott kommer att återinvesteras i kommande arrangemang, då Jobbfestivalen kommer att vara en återkommande händelse i Stockholm och ambitionen är att sedan sprida den till andra städer runtom i Sverige samt på digitala kanaler.