Snälla chefer lyckas bättre – extra viktigt i kristider

Studier visar att snälla chefer får medarbetarna att prestera och trivas bättre, och stanna kvar längre på jobbet.

Att vara snäll som chef innebär flera saker. Till exempel att visa omtanke om medarbetarna, ta dem i försvar (i motsats till att skylla ifrån sig på dem), våga lita på att de gör ett bra jobb, och vara generös med positiv feedback.

– Det har funnits en bild av du måste vara hård för att bli framgångsrik. Men modern forskning visar att snällhet är en viktig egenskap som chef, säger Lukas Levay, psykologkonsult på Aon Assessment Solutions, som utvecklar personlighetstester för rekrytering och utveckling av personal.

Samtidigt är det många chefer som har svårt att visa snällhet. Det framgår inte minst av alla studier som visar att den vanligaste orsaken till att medarbetare säger upp sig är att chefen inte visar tillräcklig uppskattning.

Var extra snäll i kristider
Och att vara snäll kan vara svårt i kristider. Många chefer är stressade, och träffar kanske bara medarbetarna i digitala avstämningsmöten.
– Det innebär att de spontana kontakterna försvinner. Men det går alldeles utmärkt att vara snäll över mail, chat, eller telefon, säger Lukas Levay.

Han menar också att det är extra viktigt att vara snäll när det finns en stor oro i världen, och en del medarbetare kanske känner att det är svårt att fokusera, eller att motivationen tryter.
– Det handlar inte om att bli någons terapeut, men visa att du bryr dig, säger Lukas Levay.

Snällhet främjar innovation
En annan anledning till att vara snäll är att det skapar psykologisk trygghet.
Google gjorde en stor studie av vad som gör vissa av deras team mer framgångsrika än andra. Det visade sig att den viktigaste faktorn var psykologisk trygghet, det vill säga att människor vågar säga vad de tycker, flagga för problem, och göra fel.

Psykologisk trygghet leder även till ökad kreativitet, vilket är avgörande för att företag ska kunna vara innovativa och på sikt – överleva.
– För innovation krävs många idéer, och då måste många vara dåliga, statistiskt sätt. Om medarbetarna känner stor trygghet och vågar komma på 30 dåliga förslag kommer något bra att dyka upp, säger Lukas Levay.

Öva upp din snällhet
Så vad gör du om du inte känner att du är så bra på att visa snällhet? Då är det bara att öva. Sätt till exempel som mål att komma med tre gånger så mycket positiv feedback som negativ. Eller att ge varje medarbetare beröm minst en gång om dagen.
– Det kanske känns tillgjort i början, men till slut sitter det, säger Lukas Levay.

Samtidigt vill han betona att det inte räcker med att vara snäll för att vara en bra chef, utan att det behövs en kombination av egenskaper. Förutom snällhet är det också viktigt att vara pålitlig, leverera hög kvalitet, och vara en bra förebild.

Ifrågasätt ”geniet”
Och hur ska vi tänka kring alla kända chefer som inte alls varit snälla, utan snarare varit nyckfulla och skällt ut folk i tid och otid?
– Jag skulle säga att de lyckats trots att de inte varit snälla, och att vi bör ifrågasätta ”genier” som beter sig som idioter, säger Lukas Levay.

Grunden till att vara snäll som chef

Dela inlägget

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lukas Levay

Lukas Levay är psykolog och leder säljteamet på Aon Assessment (Sweden) AB. I sitt dagliga arbete fokuserar han på lösningar för att organisationer ska fungera optimalt. Lukas intresserar sig också för individers välmående och arbetar pro bono som samtalsterapeut på föreningen Storasyster. Här intervjuad av sin kollega Lena Bergqvist.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen

Föreläsning (analog jobbannons)
20 minuter på Jobbscenen

100 sittplatser, storbildsskärmar och ljudanläggning samt tekniker ingår. Jobbfestivalen kommer marknadsföra Jobbscenen och i möjligaste mån rikta marknadsföringen till kandidater baserat på de olika tjänster som arbetgivarna har. Självklart kan ni också bjuda in deltagare/jobbsökare.